perjantai 29. elokuuta 2014

Kuinka paljon radan korkeus vaikuttaa lopputuloksiin?

Pikaluistelussa on vuosikymmeniä spekuloitu sillä, kuinka paljon korkealla olevat radat ovat nopeampia pienemmän ilmanvastuksen ansiosta.

Teoreettisesti ilmanvastuksen pienuudesta saatava hyöty on pikaluistelunopeuksilla 0.10 sekuntia 500 metrin matkalla (ja samassa suhteessa pidemmillä matkoilla) jokaista 100 korkeusmetriä kohti. Tällä perusteella Calgaryn rata (jonka korkeus on 1035 m) olisi pelkän ilmanvastuksen perusteella noin 1.00 sekuntia nopeampi 500 metrillä kuin Helsingin Oulunkylä (40 m) tai Heerenveen (0 m).

Ero perustuu eroon ilmanpaineessa (eli kun normaalipaine Heerenveenissä on 1000 mbar, vastaava paine on Calgaryssa 879 mbar). Käytännössä eroa kompensoi se, että mitä korkeammalle mennään, sitä vaikeammaksi suoritus tulee, ja erityisesti Hollannin radoilla Pohjanmereltä tulevat matalapaineet (esimerkiksi Heerenveenissä jää on nopeimmillaan, kun ulkona on koiranilma), jolloin alhaiset ilmanpaineet ovat tavallisempia kuin alueilla, joilla korkeapaineet ovat tyypillisiä.