Inzellin uusi halli on hyvä ja todennäköisesti nopein eurooppalainen halli. Hallin jää on sitkeä ja liukas, ja paine kaarteissa on parempi kuin monissa muissa halleissa. Halli on rakennettu vanhan radan päälle ja itse rata-alue on sama kuin vanha avorata. Hallissa on kaikilla seinillä ikkunat, joten yleisvaikutelma on valoisa. Hallin päädyssä on avoimessa tilassa voimaharjoittelutila, jossa on kaikki voimaharjoittelun perusvälineet. Hallissa on vuoroja pitkin päivää ja kaikille avoimia vuoroja on yleensä aikaisin aamulla (7:30 – 9:00), alkuiltapäivästä (14:00 – 15:30) ja kahtena päivänä myös illalla (18:45 – 20:15). Lisäksi maajoukkueluistelijoille varattuja vuoroja oli 1 – 2 päivässä. Perjantaina ja lauantaina saksalaiset ovat välillä varanneet itselleen useita vuoroja ja kaikille avoimia vuoroja oli vain yksi päivässä. Avoimilla vuoroilla luistelijoita oli 20-50 eli tilaa oli myös suomalaisille. Kesäjäällä jäämaksut olivat korkeammat kuin tavallisesti eli 12 euroa aikuisilta ja 7 euroa junioreilta. Tavalliset jäämaksut (syyskuusta alkaen) ovat 4-5 euron luokkaa. Jo vuosia käytössä olleen systeemin mukaisesti 12 käyntikerran kortin saa kymmenen kertamaksun hinnalla (jolloin korttia voivat useat käyttää yhdessä).
Radan sivut löytyvät osoitteesta www.eisstadion-inzell.de ja Inzellin kunnan sivut osoitteesta www.inzell.de. Radan sivuilta löytyivät ainakin tällä kertaa jäävuorot
etukäteen, jolloin ohjelma oli heti tulopäivänä helppo suunnitella. Radalla on
kahdeksan n. 25 m2 pukuhuonetta, jotka näyttävät olevan ainakin avoimilla
vuoroilla vapaasti käytettävissä, mutta luistimet puetaan radan keskellä
penkeille.
Inzelliin pääsee lentämällä Helsingistä Müncheniin.
Päivittäisiä suoria lentoja on useita eri lentoyhtiöillä.
Inzell sijaitsee Saksan kaakkoiskulmassa lähellä Itävalla
rajaa ja Salzburgia (jonne on matkaa noin 20 km). Matkaa Münchenin
lentokentältä tulee 150 km. Lentokentältä Inzelliin on kolme
matkustusvaihtoehtoa. Autonvuokraus on Saksassa helppoa ja olen 5-6 kertaa
kulkenut matkan vuokratulla henkilöautolla. Ajoaika on Inzelliin
A8-moottoritieta on noin 1½ tuntia, mutta matkustusaikatauluja rakennettaessa
kannattaa tehdä noin puolen tunnin ruuhkavaraus. Autolla ajaessa kannattaa
seurata opastetia Salzburgiin ja mottoritieltä postuttaessa Inzell lukee
opastekyltissä. Mottoritien jälkeen matkaa on Inzelliin noin kymmenen
kilometriä. Vuokra-autoa palautettaessa AGIP-huoltoasema on lentokenttäalueelle
tultaessa vasemmalle, joten auto kannattaa palauttaa tankattuna. Oma auto antaa
Inzellissa mahdollisuuksia tutustua laajemmin alueen nähtävyyksiia eli
esimerkiksi Ruhpoldingin amupumahiihtokeskukseen, Salzburgin kaupunkiin tai
Kotkanpesään Bergrechtsgadenissa. Näihin kaikkiin on 15 – 45 minuutin ajomatka.
Muutama vuosi sitten kokeilin pitkästä aikaa junamatkaa
lentoasemalta Inzelliin. Menopaluumatka lentoasemalta lähimmälle
rautatieasemallle Traunsteiniin maksoi noin 45 euroa. Samaan hintaan sisältyi
myös lastenliput (max 4). Saksan rautateillä (www.bahn.de) on samanlainen palvelu kuin Suomen VR:llä eli liput voi
ostaa etukäteen netistä ja tulostaa itse. Matka-aika oli noin kaksi tuntia.
Ensin matkustimme puoli tuntia S8 –paikallisjunalla München Ost –asemalle,
jossa vaihdoimme Salzburgin suuntaan menevään pikajunaan. Münchenin
lentoasemalla kannattaa tähdätä junaan, joka lähtee noin tunnin päästä
tuloajankohdasta, niin välttää ylimääräisen kiireen, jos kone sattuu olemaan
myöhässä. Vaihtoajaksi München Ost -asemalla 15-20 minuuttia riittää
hyvin. Isojen kassien kanssa vaihto on vähän työläs, mutta muuten sujuva.
Junamatka München Ost –asemalta Traunsteiniin kestää 1-1½ tuntia.
Traunsteinista on noin 19 kilometriä Inzelliin. Menomatkalla otimme
rautatieasemalta taksin ja taksimatka maksoi 30 euroa. Lähdimme aamulla klo
6:55 lennolla ja olimme perillä Inzellissä 12:15, jolloin ehdimme hyvin
ensimmäiselle jäävurolle klo 14:00. Paluumatkalla matkustimme paikallisbussilla
Traunsteiniin (matka kesti 30 minuuttia) ja matka maksoi yhdelta aikuiselta 4-5
euroa. Inzellin kunta tarjoaa myös palvelua, jossa Inzellin paikallinen
taksiyrittäjä noutaa etukäteisvarauksen perusteella Traunsteinin asemalta
hintaan 9,90 euroa / henkilö.
Münchenin lentoasemalta kuljetukset voi sopia etukäteen
myös Inzellin paikallisten taksiyrittäjien kanssa (esim. www.fegg-inzell.de tai www.edelweissreisen.de ). Minulla ei ole tästä palvelusta viime vuosilta
kokemusta, mutta se on todennäköisesti kätevä tapa suuremmille ryhmille.
Taksiyrittäjillä on eri kokoisia autoja 3 – 30 hengen joukkueille.
Inzellissä on useita majoitusvaihtoehtoja hyvätasoisesta
hotellimajoituksesta vaatimattomiin huone & aamiainen –vaihtoehtoihin.
Majoituksen voi varata kunnan sivujen www.inzell.de kautta tai hakemalla yksittäisiä kohteita ja niiden
verkkosivuja. olen useimmiten asunut yksinkertaisessa perhemajoituksessa (esim. Familie
Gehmacher-Maier). Kahden hengen huone (wc, suihku ja parveke) aamiaisineen
kylän keskeltä neljäksi vuorokaudeksi maksoi kesällä noin 190 euroa eli veroineen noin
47,50 euroa / 2 hh / vrk. Aamiainen ja huonen oli hyvä ja kokonaisuutena
hinta/laatusuhde oli erittäin hyvä. Maajoukkueluistelijat saavat vapautuksen
kunnan turistiverosta (noin 2 euroa /vrk), mutta toisaalta maksamalla
turistiveron saa Inzell-kortin, jolla saa hyviä palveluja (esim. ilmaisen
bussimatkan Inzell-Traunstein ja ilmaisen polkupyörän käyttöön päiväksi).
Inzell-kortin palveluja on parannettu tänä vuonna, mutta niistä tiedotetaan
edelleen heikosti ja etujen käyttäminen vaatii vähän selvitystyötä.
Olen aikaisemmin asunut useissa eritasoisissa
majoituksissa paikkakunnalla. Osa majapaikoista on jo niin monen vuoden takaa,
että niiden nykytasosta ei ole enää mitään käsitystä. Muutama vuosi sitten
palanut Gasthof zur Post oli kylän ykköshotelli ja sen ydin, ja tällä hetkellä
Hotel Chiemgauer Hof on todennäköisesti tasoltaan paras hotelli. Suomalaisia on
majoittunut esimerkiksi Gasthof Kienbergissä, Ferienpark Alpinassa, Hotel
Bayerischer Hofissa, Gasthof Inzeller Hofissa ja Hotel Bavariassa, joissa
useimmissa olen itse majoittunut. Matka jääradalle on Bavariasta noin kilometri
ja Bayerischer Hofista noin kaksi kilometriä).
Muutaman vuorokauden visiiteillä oli hyvää aikaa tehdä myös
kylän ruokapaikkojen pikatesti. Suosituimmat (eli eniten asiakkaita iltaisin)
näyttävät olevan Kienberg (kylän keskellä kirkon vieressä) ja Massimo’s (200m
kylän keskeltä Schmelzin suuntaan). Molemmissa on hyvä lista edullisia pastoja,
pizzoja ja pihvejä). Muita hyväksi osoittautuneita paikkoja ovat Bavaria
(varsinkin perinteisen bayerilaisen ruuan ystäville), Inzeller Hof (sama
juttu), Salvatore (italialainen Alpinan vieressä), Schlittschuh (entinen
Schnitzel Willy) ja uimahallin Gasthaus Badepark (erityisesti lounaspaikkana).
Ruokailu normaalijuomineen maksaa noin 10 eurosta (pastat ja pizzat) 15 euroon
(leikkeet ja pihvit). Päiväkahvit kakun kanssa kannattaa nauttia kylän keskellä
olevassa kahvilassa (Am Rathausplatz tai Höck) ja kylän keskellä on myös hyvä
jäätelöpaikka.
Kylän keskellä
(vanhoille Inzellin kävijöille ”vanhan postikonttorin paikalla” on pyöräkauppa
ja pyörävuokraamo (www.mailis.de) . Olemme vuokranneet muutaman kerran maastopyörät etukäteen
sähköpostitse. Kolmen päivän vuokra hyväkuntoisesta Scott-maastopyörästä oli 36
euroa / pyörä. Kun mukana oli omat pyöräilykengät ja – asut, valinta
osoittautui hyväksi. Jossain mainostettiin, että alueella on 3000 km
maastopyöreittejä, ja ajoimme päivättäin luistelun ohessa tunnin pyörälenkit ja
pyörä oli myös kätevä väline radalle kulkemiseen. Hyvä perusreitti on polkea
noin 10 km ”kivien” eli Falkensteinin ja Kienbergin ympäri tai ajella
Traunsteiniin tai Ruhpoldingiin. Jos haluaa kokeilla kevyttä mäkiajoa,
kannattaa ainakin alkulämmittelyksi ajaa Adlgassin suuntaan ja Frillenseen
järvelle.