torstai 11. elokuuta 2016

Lentomatkustamisen haasteita

Lentäminen kisapaikoille on tuttua touhua urheilijoille ja valmentajille. Olen itse ahkerana lentomatkustajana kehittänyt muutamia havaintoja, joilla suorituskyvystä voi pitää huolta matkustuksen aikana ja sen jälkeen.

Lentäessä syömis- ja juomisrytmi tahtoo mennä sekaisin, ja sillä voi olla vaikutusta paitsi suorituskykyyn, myös kykyyn vastustaa flunssaa ja erilaisia virustauteja. Itselleni on syntynyt pari oppia, joita pyrin noudattamaan: Pyrin syömään ennen ja jälkeen lennon, jolloin lentokoneruuan puutteet haittaavat vähemmän. Yritän myös juoda lennon aikana mahdollisimman paljon, koska korkealla mentäessä nestehukka tahtoo kasvaa. Lennon jälkeen pienikin aerobinen liikuntaa auttaa karistamaan lennon rasitukset.

Erikseen on sitten kaikenlaiset lentomatkoilla tapahtuvat sattumukset.

Tällä viikolla Pekingin reissulla puoli tuntia ennen koneen saapumista Pekingiin perämies pyysi henkilökuntaa valmistautumaan pakkolaskuun, kun koneen mittarit hälyttivät happimäärän laskua. Samalla lentokorkeus putosi nopeasti yli kymmenestä kilometristä reiluun pariin kilometriin. Laskeutuminen sujui hyvin, vaikka vastassa olikin hälytysajoneuvoja kaiken varalta. Jotta matka olisi jatkunut mielenkiintoisena, lentokentältä hotellille autonkuljettajamme ajoi kolarin, jota sitten selvitettiin varttitunnin ajan. Sekin tapahtuma päättyi sitten ilman sen suurempia ongelmia.