torstai 2. huhtikuuta 2015

Luisteluaiheinen kravatti

Ostin vuosia sitten Kööpenhaminan lentokentältä luksusmerkki Salvatore Ferragamon kravatin, joka oli kuvioitu pienillä pikaluistelijoille. Kallis kravatti tuli aikanaan elinkaarensa päähän, ja olen siitä asti etsinyt uutta, ja käynyt varmaan yli 100 kertaa Ferragamon liikkeissä eri puolilla maailmaa.

Tällä viikolla oli taas edessä yksi tällainen vierailu, tällä kertaa Firenzessä Ferragamon kotikonnuilla. Vierailu oli taas tulokseton, ja täytyy ilmeisesti uskoa, että pikaluisteluaihe on pudonnut muotiliikkeen valikoimista.

Toisella tavalla mielenkiintoista on havainnoida omaa ostokäyttäytymistä. Globaali talous mahdollistaa tuotteiden suuntaamisen erilaisille erityisryhmille. Esimerkiksi pikaluistelua seuraavia on maailmassa noin kymmenen miljoonaa, ja tuotteen suuntaaminen tällaiselle erityisryhmälle voi olla eri tavalla kannattavaa kuin aikaisemmin. Olen eri tilanteissa käyttänyt itseäni ja pikaluistelua esimerkkinä tästä ilmiöstä, jossa tuotteen kohderyhmää ja markkinointia voi ajatella maailmanlaajuisesti jostain erityisaiheesta kiinnostuneiden kautta.